هاوینگ بیت کوین چیست؟ + تاثیر در افزایش قیمت بیت کوین

همین الان ثبت نام کن و هر روز بیت کوین رایگان به دست بیار!
برای دریافت بیت کوین رایگان همین الان ثبت نام کن!

هاوینگ بیت کوین چیست؟ تاریخ هاوینگ بعدی بیت‌ کوین

یکی از رویدادهای از پیش تعیین شده، هاوینگ بیت کوین که بعد از استخراج 210 هزار بلاک، تقریباً هر  4 سال یک بار اتفاق می‌افته. در طول هاوینگ، پاداش بلاک برای ماینرها تقریبا نصف میشه. به این معنا که ماینرها در ازای تلاششون بیت کوین کمتری به دست میارن.

 

در عین حال عرضه بیت کوین‌های جدید وارد شده به گردش هم کاهش پیدا می‌کنه. هاوینگ بیت کوین بخش مهمی از طراحی این شبکه محسوب میشه. این رویداد در نظر گرفته شده تا عرضه کل بیت کوین به 21 میلیون محدود بشه. به این ترتیب میشه به حفظ ارزش ارز دیجیتال کمک کرد. پس می‌تونیم نتیجه بگیریم که رویداد هاوینگ باعث افزایش قیمت این ارز دیجیتال میشه.

 

هاوینگ بیت کوین

گفتیم که رویداد هاوینگ بیت کوین که هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افته، به معنای نصف شدن پاداش استخراج اونه. این سیاست در الگوریتم ماینینگ بیت کوین نوشته شده تا بتونه از طریق حفظ کمبود با تورم مقابله کنه. به صورت تئوری، اگر تقاضا ثابت بمونه، قیمت بالا میره. عرضه محدود همیشه تاثیر مثبتی بر قیمت داره و به نوبه خودش بیت کوین رو برای سرمایه‌گذاران بسیار جذاب می‌کنه.

 

هاوینگ بیت کوین

حتما بخوانید : دریافت بیت کوین رایگان

 

چرا هاوینگ بیت کوین اهمیت دارد؟

پدیده هاوینگ یک مکانیزم اساسیه که بیت کوین رو از ارزهای سنتی و خیلی از ارزهای دیجیتال دیگه متمایز می‌کنه. این پدیده رو باید نیروی محرکه کمبود بیت کوین و تبدیل اون به طلای دیجیتال تلقی کنیم. اهمیت هاوینگ بیت کوین رو باید در دو دلیل اصلی جستجو کرد که در ادامه به بررسی اون‌ها می‌پردازیم:

 

    1. پویایی بازار: پیش بینی رویدادهای هاوینگ باعث ایجاد حس گمانه زنی ناشی از کمبود در بین سرمایه‌گذارها و معامله‌گران میشه. به لحاظ تاریخی این رویداد منجر به روند صعودی بازار شده و به این شکل قیمت هم بالا میره.
    2. تمرکز زدایی و امنیت: هاوینگ، بخشی از سیستم انگیزشی مبتکرانه بیت کوین محسوب میشه. زمانی که پاداش ماینینگ کم بشه، فقط ماینرهایی که تجهیزات و زیرساخت‌های مقرون به صرفه و کارآمد دارن، می‌تونن به حفظ امنیت شبکه ادامه بدن. این فرایند باعث تمرکز زدایی شبکه و افزایش امنیت میشه.

 

 

هاوینگ بیت کوین چگونه انجام می‌شود؟

اعتبارسنجی تمام تراکنش‌های بیت کوین در یک شبکه غیرمتمرکز و طی فرایندی به اسم استخراج تایید میشه. وقتی که ماینرها از ریاضیات پیچیده برای اضافه کردن گروهی از تراکنش‌ها به بلاکچین بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیسم اثبات کار استفاده می‌کنن، 6.25 بیت کوین به اون‌ها پرداخت میشه.

با قیمت کنونی بیت کوین باید گفت که این مقدار پاداش مبلغ قابل توجهیه که انگیزه‌ای برای ماینرها برای ادامه افزودن بلاک‌های تراکنش بیت کوین ایجاد می‌کنه. این بلاک‌های تراکنش تقریباً هر 10 دقیقه اضافه میشن و کد بیت کوین حکم می‌کنه که بعد از ایجاد هر 210 هزار بلاک، پاداش ماینرها نصف بشه تا قیمت بیت کوین افزایش پیدا کنه.

 

تاریخچه هاوینگ بیت‌ کوین

 

تاریخچه هاوینگ بیت‌ کوین

اولین هاوینگ بیت کوین در نوامبر سال 2012 اتفاق افتاد. رویداد بعدی در جولای 2016 و آخرین هاوینگ هم در ماه می 2020 رخ داد. وقتی که بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 عرضه شد، پاداش یا همان یارانه ماینینگ به ازای هر بلاک معادل 50 بیت کوین بود.

با هر هاوینگ جدید، این مقدار نصف شد. به عنوان مثال بعد از هاوینگ اول، پاداش استخراج معادل 25 بیت کوین به ازای هر بلاک شد. آخرین هاوینگ هم در سال 2040 اتفاق می‌افته. تا اون موقع 21 میلیون بیت کوین در گردش هست و هیچ کوین دیگه‌ای ایجاد نمی‌شه. اون وقته که ماینرها فقط در ازای کارمزد تراکنش پاداش می‌گیرن.

 

هاوینگ و افزایش قیمت بیت‌ کوین

حالا که با مفهوم هاوینگ آشنا شدیم، می‌دونیم که پاداش بلاک برای ماینرها روند کاهشی داره. همچنین عرضه بیت کوین‌های جدید وارد شده به گردش هم کاهش پیدا می‌کنه. به همین خاطر، هاوینگ بخش مهمی از طراحی اکوسیستم بیت کوین محسوب میشه که ارزش اون رو بالا می‌بره. همونطور که در نظر گرفته شده، عرضه کل بیت کوین به 21 میلیون محدود میشه و با کاهش عرضه، قیمت بیت کوین‌های جدید افزایش پیدا می‌کنه.

 

تاریخ هاوینگ بعدی بیت‌ کوین

پیش بینی میشه که هاوینگ بیت کوین بعدی حدوداً سال 2024 اتفاق بیفته و چهارمین مورد در تاریخ این ارز دیجیتال پیشتاز محسوب میشه. طبق روالی که تا به اینجای کار شاهدش بودیم، این رویداد به بحث در مورد نقش بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال و تاثیر کاهش پاداش ماینرها بر ارزش این دارایی دامن میزنه.

حتما بخوانید : بهترین کیف پول های بیت کوین

هاوینگ بیت کوین رو نباید فقط یک رویداد فنی تلقی کرد؛ بلکه نقطه عطف نمادینی محسوب میشه که موقعیت منحصر به فرد بیت کوین رو به عنوان یک منبع ذخیره دیجیتال ارزشمند با کمبود داخلی تقویت می‌کنه. با آغاز هر رویداد هاوینگ، شاهد این واقعیت هستیم که بیت کوین واقعا طلای عصر دیجیتاله که قراره در دنیای مالی دوام و تکامل داشته باشه.

 

تاثیر هاوینگ روی قیمت باقی رمزارزها

در دنیای ارزهای دیجیتال، پدیده هاوینگ فقط روی بیت کوین تاثیر نمی‌ذاره؛ بلکه دامنه اون به آلت کوین‌های مختلف هم می‌رسه. رویدادهای هاوینگ که به عنوان کاهش پاداش بلاک شناخته میشن، تاثیر قابل توجهی بر روی این ارزهای دیجیتال، پویایی و قیمت بازار اون‌ها دارن.

 

تاثیر هاوینگ روی قیمت باقی رمزارزها

از طرفی با توجه به اینکه هاوینگ عنصر کمبود رو وارد معادل عرضه می‌کنه، باعث تحریک رفتارهای سوداگرانه می‌شه و به احساسات متزلزل سرمایه‌گذارها شکل میده. البته توجه به این نکته هم بسیار مهمه که تاثیرات هاوینگ می‌تونه بسته به عواملی مثل احساسات بازار، پذیرش و سلامت کلی شبکه از یک ارز دیجیتال به ارز دیگه‌ای متفاوت باشه. در ادامه تاثیر هاوینگ بیت کوین روی تغییر قیمت آلت کوین‌ها رو از نقطه نظرات مختلف بررسی می‌کنیم.

 

کاهش عرضه

بسیاری از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، از مکانیزم هاوینگ برای کنترل نرخ تولید سکه‌های جدیدشون استفاده می‌کنن. بعد از هاوینگ، تعداد سکه‌های جدیدی که وارد گردش میشن به نصف کاهش پیدا می‌کنه و این کاهش عرضه منجر به اثر کمیابی و افزایش تقاضا میشه.

 

طرز فکر کمبود

هاوینگ بیت کوین در واقع با ایجاد حس کمبود و جذابیت، یک اثر روانی روی سرمایه‌گذاران خرده فروش و نهادی می‌ذاره. به این شکل در واقع اون‌ها رو وادار می‌کنه که ارز دیجیتال رو به عنوان یک منبع با ارزش برای سرمایه‌گذاری بالقوه ببینن. پس میشه گفت که درک کمبود غالباً منجر به افزایش فشار خرید می‌شه.

 

سرمایه‌گذاری بلند مدت

 

سرمایه‌گذاری بلند مدت

خیلی از سرمایه‌گذارها به خاطر پتانسیل سرمایه‌گذاری بلند مدت به سمت ارزهای دیجیتال کشیده میشن. هاوینگ نشون دهنده تعهد شبکه ارزهای دیجیتال به عرضه کنترل شده بوده و اون رو به یک گزینه جذاب برای کسایی تبدیل می‌کنه که به دنبال دارایی‌هایی هستن که بتونن ارزششون رو در طول زمان حفظ کنن. این چشم انداز سرمایه‌گذاری بلند مدت روی قیمت باقی مانده، تاثیر مثبت می‌ذاره.

 

رفتار ماینر

رویداد هاوینگ می‌تونه به طور چشمگیری بر سوددهی ماینرها تاثیر داشته باشه. وقتی پاداش‌های بلاک کم بشه، ممکنه ماینرها نیاز داشته باشن تا کارآمدتر بشن یا به دنبال منابع درآمدی جایگزین مثل کارمزد تراکنش بگردن. این تغییر رفتار ماینرها می‌تونه به نوبه خودش بر ثبات شبکه ارز دیجیتال و امنیت تاثیر مثبت بذاره.

 

الگوهای تاریخی

مطالعه عملکرد قیمت رمزارزها، قبل و بعد از رویدادهای هاوینگ، می‌تونه به شما بینش جامعی در مورد روندهای بالقوه آینده ارائه کنه. با اینکه عملکرد گذشته نمی‌تونه نتایج آینده رو تضمین کنه اما داده‌های تاریخی پتانسیل این رو دارن که سرمایه‌گذاران و معامله‌گرها رو در مورد تاثیرات بالقوه هاوینگ بر قیمت آگاه کنن.

 

اصول شبکه

رویداد هاوینگ غالباً باعث ارزیابی مجدد مبانی بنیادین یک ارز دیجیتال می‌شه. سرمایه‌گذارها عواملی مثل توسعه، پذیرش و کاربرد پروژه رو ارزیابی و با این کار به رشد بلند مدت قیمت کمک می‌کنن.

حتما بخوانید : دریافت ریپل رایگان

 

پیش بینی تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین در ماه های آینده

با اینکه ارائه یک پیش بینی قطعی در مورد تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین در ماه‌های آینده تقریباً غیر ممکنه اما میشه یک سری عوامل کلیدی و الگوهای تکراری رو که می‌تونه بر مسیر قیمت بیت کوین بعد از این رویداد تاثیر بذاره، بررسی کرد. تاریخ ثابت کرده که بعد از رویداد هاوینگ بیت کوین، قیمت این ارز دیجیتال افزایش پیدا می‌کنه. در هر دو هاوینگ سال‌های 2012 و 2016، ارزش بیت کوین در ماه‌ها و سال‌های بعد از اون افزایش قابل توجهی داشت.

 

پیش بینی تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین در ماه های آینده

از طرف دیگه منطقیه که با کمبود عرضه و میزان تقاضای ثابت، قیمت‌ها افزایش پیدا کنه. روایت کمیابی بیت کوین یک محرک خیلی قوی برای افزایش قیمت اون محسوب می‌شه. در سال‌های اخیر علاقه سازمانی به بیت کوین رشد قابل توجهی داشته. سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ اغلب دیدگاه‌های بلند مدتی دارن و این احتمال وجود داره که بیت کوین رو به عنوان یک محافظ در برابر تورم کنونی ببینن. مشارکت اون‌ها می‌تونه بازار رو تثبیت کنه و باعث افزایش قیمت بشه. از طرف دیگه، عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی گسترده‌تری مثل سیاست‌های پولی، بی‌ثباتی اقتصادی و کاهش ارزش پول بر قیمت بیت کوین بی‌تاثیر نیستن.

بیت کوین به عنوان یک دارایی غیرمتمرکز مثل یک پناهگاه امن در مواقع عدم اطمینان اقتصادی در نظر گرفته می‌شه. یکی دیگه از عواملی که روی قیمت بیت کوین تاثیر بسزایی داره، تغییرات نظارتی و مداخلات دولتیه. تغییرات نظارتی مثبت می‌تونن اعتماد سرمایه‌گذاران رو به خودشون جلب کنن. از طرف دیگه اخبار منفی هم باعث نوسان قیمت و آشفتگی در بازار میشه.

حتما بخوانید : دریافت ترون رایگان

 

کلام آخر

هاوینگ بیت کوین رو باید تلاقی فناوری اقتصاد و روانشناسی انسان در دنیای ارزهای دیجیتال دونست. این مکانیزم که ماهیت طراحی بیت کوین رو شامل میشه با کمبود تمرکز زدایی، به عنوان پوششی در برابر سیستم‌های مالی سنتی عمل می‌کنه. فرایند منحصر به فرد و خودکار هاوینگ نه تنها نرخ عرضه بیت کوین جدید رو کاهش میده، بلکه شور و شعف انتظار رو هم در میان سرمایه‌گذاران بالا می‌بره.

 

 تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

به همین خاطر روز به روز معامله‌گران و موسسات بیشتری مجذوب این ارز دیجیتال میشن که نشون داده هاوینگ بیت کوین توانایی فوق العاده‌ای در زمینه تحریک افزایش قیمت‌ها داره. این رویداد بر موقعیت این ارز به عنوان یک منبع ذخیره با ارزش در برابر تورم تاکید می‌کنه. در هر رویداد هاوینگ، شاهد این واقعیت هستیم که بیت کوین فقط یک ارز دیجیتال نیست بلکه طلای دیجیتالیه که قراره در برابر آزمایش‌های زمان از خودش مقاومت نشون بده.

حالا که می‌دونین هاوینگ احتمالا قراره که قیمت ارزهای دیجیتال رو افزایش بده، بهتره شما هم وارد دنیای کریپتو بشین. برای این کار نیازی نیست که حتی یک ریال هزینه کنین؛ چون ما به شما روشی رو پیشنهاد می‌دیم که بتونین با استفاده از اون به سادگی و به صورت رایگان ارز دیجیتال هدیه بگیرین.

این کار از طریق ایردراپ امکان پذیره. ایردراپ در واقع یکی از روش‌های موثر در کمپین‌های تبلیغاتی محسوب میشه که بازخورد قابل توجهی داره. از این طریق شما میتونین بعد از خرید محصولات یا خدمات از یک سری فروشگاه‌های معین، بخشی از هزینه پرداختیتون رو به صورت کش بک به شکل ارز دیجیتال پس بگیرین.

این کار برای کاربران ایرانی هم در دسترسه. فقط کافیه که به وب سایت دراپینو مراجعه کنین و فهرست فروشگاه‌ها رو ببینین. این فروشگاه‌ها طیف بسیار گسترده‌ای رو شامل میشن و شما بعد از ایجاد حساب کاربری در دراپینو با هر خرید از این مراکز، ارز دیجیتال رایگان دریافت می‌کنین.

 

سوالات متداول

 

هاوینگ بیت کوین یعنی چه؟

هاوینگ بیت کوین به رویدادی گفته میشه که طی اون، پاداش استخراج بیت کوین به میزان نصف مقدار قبلی کاهش پیدا می‌کنه. این اتفاق که تقریباً هر چهار سال یکبار میفته، تاثیر زیادی در حفظ ارزش بیت کوین و تبدیل شدن اون به طلای دیجیتال میذاره.

تاریخ هاوینگ بعدی بیت‌ کوین چه زمانیه؟

تاریخ هاوینگ بعدی بیت کوین به ازای هر 210,000 بلاک استخراج شده، تغییر می‌کنه. طبق حدس‌هایی که کارشناسان می‌زنن، هاوینگ بعدی احتمالا در سال 2024 اتفاق میفته.

چرا هاوینگ بیت کوین اهمیت زیادی داره؟

هاوینگ ارز دیجیتال پیشروی بیت کوین، اهمیت بسیار زیادی برای سرمایه گذاران داره چون که کاهش پاداش استخراج، تأثیر مستقیمی روی نرخ ورود بیت کوین‌های جدید به گردش دارد میذاره و باعث کمبود عرضه میشه.

هاوینگ چه تاثیری روی ارزش بیت کوین میذاره؟

هاوینگ باعث کاهش پاداش استخراج برای ماینرها میشه و با وارد کردن عنصر کمبود به چرخه مبادله بیت کوین، ارزش اون رو بالا میبره.

آخرین رویداد هاوینگ بیت کوین چه زمانی اتفاق میفته؟

با توجه به این حقیقت که تعداد بیت کوین به 21 میلیون محدود میشه، با روند ماینینگی که شاهدش هستیم احتمالا آخرین هاوینگ در سال 2040 اتفاق بیفته.

 

نیلوفر شیرازیمشاهده نوشته ها

Avatar for نیلوفر شیرازی

سلام! من نیلوفر شیرازی هستم و مدت زیادی هست که در حوزه تولید محتوا فعالیت دارم. همکاری من با تیم دراپینو یک نقطه عطف در تجربه حرفه‌ایم محسوب میشه و همیشه تلاش میکنم بهترین مطالب رو به اشتراک بذارم.

2 دیدگاه ها

    • سلام به دراپینو خوش اومدی
      آره حتما
      برای اینکه بتونی در ازای همه خرید های روزمره پاداش بیت کوینی دریافت کنی، فقط کافیه توی دراپینو ثبت نام کنی و بعدش همه خرید های روزمره خودت رو با شماره کارتی که توی دراپینو ثبت کردی و از فروشگاه های لیست شده توی دراپینو مثل “افق کوروش” انجام بدی، اینجوری هر روز در ازای همه خرید های روزانه میتونی بیت کوین رایگان پس انداز کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *